Koorinfo

Het Christelijk Urker Visserskoor Crescendo groeit en bloeit als nooit tevoren. Als grootste mannenkoor van Urk heeft zij een bijzondere plaats in de Nederlandse koormuziek. Crescendo heeft een bijzonder karakteristieke uitstraling van kracht en bezieling.

Ontwikkeling

De zang van Crescendo klinkt sinds 5 september 1953. Louwe Kramer startte toen met 23 jonge zangers als Chr. Jongemannenkoor. In 1955 nam zijn zoon Meindert W. Kramer de dirigeerstok over. Onder zijn leiding is het koor uit mogen groeien tot het grootste mannenkoor van Urk. In februari 1999 werd de dirigeerstok overgedragen aan zijn zoon Louwe Kramer. Deze bouwt nu verder aan dat wat zijn vader heeft bereikt.
Maart 2000 is de eerste cd onder leiding van Louwe Kramer opgenomen. Het koor werkt aan een voortdurende ontwikkeling.  Vanaf begin 2015 is Pieter Heykoop de vaste begeleider van het Visserskoor.

Onderscheiding

Reeds in 1972 ontving Crescendo tijdens een concert op Urk van Phonogram de gouden tulp in verband met haar bijzondere verdienste voor de geestelijke koorzang. In de loop der jaren zijn er een groot aantal geluidsdragers door Crescendo op de markt gebracht. Zij vonden hun weg in Nederland, en naar de rest van de wereld. In 2008 is een bijzondere Psalmen-DVD uitgebracht, waarin ook de visserij (vanaf de Noordzeekotter ST 27) in beeld is gebracht en waarop de koorgeschiedenis wordt vertolkt.

Band met huis Van Oranje

Crescendo is een koor met een officiele Koninklijke erkenning. Dat is ook meerdere keren tot uiting gekomen in bijzondere optredens voor Oranje. In 1978 kreeg men een gouden langspeelplaat uitgereikt uit handen van Mr. Pieter van Vollenhove in verband met de grote plaatverkoop in binnen- en buitenland.

Repertoire

Ondanks de grote muzikale productiviteit is het repertoire van Crescendo in feite ongewijzigd gebleven. Men zingt bewerkingen van Psalmen, geestelijke- en vaderlandse liederen. Binnen de grenzen van Nederland zingt men dan ook inderdaad uitsluitend Nederlands. In de loop der jaren produceerde Crescendo dan ook meer dan 20 langspeelplaten en meer dan 15 cd's. Regelmatig ontvangt men reacties uit het buitenland, alwaar men de zang van Crescendo goed weet te waarderen.

Bezieling

De eenvoud is tevens een van de sterke kanten van Crescendo. Telkens weet men grote kerken vol met mensen te krijgen, daar waar Crescendo zingt. Het geheim van Crescendo ligt in het feit dat men met bezieling zingt. En in de combinatie van muziek, tekst en voordracht. In Zwitserland zegt men het zo kernachtig: ze geloven in wat ze zingen!  Het zijn echter maar amateurs, waarvan nog altijd een deel inderdaad wekelijks als beroepsvisser zijn brood verdient.

Internationaal

Sinds de jaren tachtig gaat Crescendo regelmatig op tournee. Meerdere keren was Crescendo in Duitsland en Zwitserland te beluisteren en dit met groot succes. Bijzonder is het dat Crescendo in 1982 met een gedeelte van het koor een gewaagde evangelisatiereis ondernam naar het toenmalige communistische Hongarije in het Oostblok.  Later ging men daar nog enkele keren naar toe. In oktober 2005 maakte het koor een tournee naar Schotland.
Nog steeds blijven de verzoeken, voor binnen- en buitenland, binnenstromen. Vanwege het feit dat men amateur is, kan men slechts aan een klein gedeelte van de verzoeken voldoen. Oktober 2009 maakte Crescendo op uitnodiging van de Bonisa Mission met een groep van ruim 140 personen een onvergetelijke concertreis naar Canada en de VS. In Ontario en Michigan werden zes concerten gegeven. De warme belangstelling was overweldigend. Daarbij mocht ook nog eens ruim 40.000 euro opgehaald worden voor zending in China. In 2013 maakte Crescendo een jubileumreis naar Duitsland. Van de afgelopen 60 jaar werd een jubileum dubbel-cd gemaakt.

Evangelisatie

Naast de normale concerten treedt Crescendo zo nu en dan op in bijzondere evangelisatiediensten, zoals bijvoorbeeld de kerstfeestvieringen van Tot heil des Volks in het hartje van de Amsterdamse Jordaan, en in het wereldberoemde concertgebouw van Amsterdam.

De agenda is voortdurend goed bezet. Voor meer dan een jaar staan de concerten al gepland. Het doel bleef in de loop der jaren ongewijzigd, namelijk om het Evangelie zingend uit dragen, tot eer van God.

Chr. Urkervisserskoor

• Chr. Urkervisserskoor